Vanliga frågor när du funderar på att använda G Suite

Redan G Suite-kund? Fortsätt till vår supportsida.

Filtrera efter kategori
    • Visa mer
    • Visa mindre

Översikt

  • Vad är skillnaden mellan G Suite och Googles kostnadsfria appar?

    Med G Suite får du flera extra företagstjänster som inte ingår i Googles kostnadsfria konsumentappar. Tjänsterna omfattar: egen e-postadress @dittföretag, dubbelt så mycket lagringsutrymme i molnet för Gmail och Drive, telefon- och e-postsupport 24/7, 99,9 % garanterad drifttid för e-post för företag, kompatibilitet med Microsoft Outlook, extra säkerhetsalternativ som tvåstegsautentisering och enkel inloggning samt administrativa kontroller för användarkonton.

  • Kan jag köpa enskilda G Suite-appar?

    Nej. När du registrerar dig för G Suite får du tillgång till en uppsättning integrerade appar som samverkar. Till exempel kan du få ett meddelande i Gmail och omedelbart göra om det till en kalenderhändelse. När du kommenterar något i Dokument, Kalkylark eller Presentationer får alla medarbetare automatiskt e-postmeddelanden. Med ett enda klick kan du starta ett Hangouts-videomöte från inkorgen eller kalendern. När dessa verktyg används tillsammans förbättras produktiviteten samtidigt som ditt företag får ut maximalt värde. Du får dock gärna köpa sviten och enbart använda dig av de tjänster du väljer.

  • Kan jag ersätta min nuvarande programvara med G Suite?

    Vi har märkt att många av våra kunder kan göra sig av med sina befintliga produktivitetsprogram och enbart använda sig av G Suite för att skapa olika typer av filer, däribland textdokument, kalkylark och presentationer. Du kan arbeta med dem i realtid tillsammans med andra personer och lagra dem i molnet med Google Drive. G Suites appar fungerar på olika typer av enheter. Till skillnad från traditionella skrivbordsprogram finns det ingen mjukvara att installera. G Suite är också kompatibelt med filer som skapats i andra program, till exempel Microsoft Office.

Produkter

Gmail

  • Hur skiljer sig Gmail i G Suite från kostnadsfria Gmail?

    Bland Gmail-funktionerna i G Suite finns: anpassad e-post (@dittföretag.com), obegränsade gruppadresser för e-post, 99,9 % garanterad upptid, dubbelt så mycket lagringsutrymme som i kostnadsfria Gmail, telefon- och e-postsupport dygnet runt alla dagar, G Suite for Microsoft Outlook och mycket mer.

  • Kan en användare ha flera e-postadresser?

    Ja. En användare kan ha flera e-postadresser genom att skapa e-postalias som support@dittföretag. Du kan lägga till upp till 30 e-postalias för varje användare.

  • Kan jag migrera min befintliga e-post till G Suite?

    Ja. Det finns migreringsverktyg för att importera dina gamla e-postmeddelanden från äldre miljöer som Lotus Notes och Microsoft.

Kalender

  • Kan jag skapa en gruppkalender?

    Ja. Du kan skapa en kalender som alla i organisationen (eller utvalda användare) har åtkomst till. Ni kanske vill ha en gruppkalender för att hålla koll på när folk har semester eller för att påminna om regelbundna möten.

  • Kan jag överföra och synka alla mina kalendrar?

    Ja. Det går att föra över flera olika kalendertyper, bland annat från Lotus Notes- och Microsoft-miljöer.

  • Finns det händelsepåminnelser i Kalender?

    Ja. Som standard visas en popup-påminnelse 10 minuter innan en händelse i Kalender. Du kan ändra tiden för påminnelsen i kalenderns inställningar.

Hangouts Meet

  • Kan externa användare gå med i ett samtal?

    Absolut! Du kan dela samma länk med alla mötesdeltagare, vilket gör det lättare att få med alla du behöver i samtalet.

  • Är mötesinnehållet säkert?

    Ja. Alla video- och ljudflöden i Meet är krypterade. Användarna kan gå med utan att äventyra säkerheten, oavsett var de är.

  • Krävs en extern tjänst för åtkomst via uppringning?

    Nej. Med G Suites Enterprise-utgåva kan du inkludera ett telefonnummer och en pinkod i varje möte. Ingen ytterligare konfiguration krävs. Mer information finns i dokumentationen om att delta i möte via telefon.

Drive

  • Vilka typer av filer kan jag överföra till Drive?

    Du kan överföra alla filtyper till Google Drive och konvertera vissa filtyper till ett webbaserat Google-dokumentformat: Dokument, Kalkylark eller Presentationer.

  • Hur mycket lagringsutrymme får jag med Drive?

    Varje användare får 30 GB lagringsutrymme som delas mellan Drive och Gmail. Du kan uppgradera till obegränsat lagringsutrymme (konton med färre än fem användare får 1 TB/användare) mot en tilläggsavgift. Mer information finns i prisuppgifterna för G Suite.

  • Hur skiljer sig Drive på G Suite från kostnadsfria Drive?

    Drive på G Suite ger dig dubbelt så mycket lagringsutrymme, telefon- och e-postsupport dygnet runt alla dagar, delningskontroller och avancerad rapportering. Du kan uppgradera till obegränsat lagringsutrymme (konton med färre än fem användare får 1 TB/användare) mot en tilläggsavgift. Mer information finns i prisuppgifterna för G Suite.

Dokument

  • Fungerar Dokument offline?

    Ja. Du kan arbeta offline i webbläsaren Chrome. Prova Chrome om du inte redan har gjort det – den är gratis och lätt att installera.

  • Kan jag dela Dokument-filer externt?

    Ja. I varje dokument kan du själv välja vem som ska få behörighet att göra ändringar, läsa eller kommentera i dokumentet.

  • Kan jag konvertera mina befintliga dokument till Dokument?

    Ja. Du kan konvertera flera olika filtyper till Dokument-format. Originalfilen påverkas inte.

Google+

  • Kan jag styra om mina offentliga inlägg i Google+ visas på min profilsida?

    Ja. I Google+ kan du ställa in om du vill att dina inlägg ska visas på din Google+-profil eller inte.

  • Hur garanteras sekretessen för användarprofiler?

    Administratörer kan ange en standard för blockering av användarprofiler så att de inte visas i offentliga webbsökresultat. Dessutom finns det omfattande användarkontroller som begränsar synligheten för profilinformationen.

  • Går det att hålla slutna konversationer i team?

    Ja. Privata grupper erbjuder extra säkerhet så att enbart användare inom organisationen kan gå med. Allt du lägger upp förblir begränsat till organisationen, oavsett om det handlar om design av din betaprodukt eller om anteckningar från ett team som är på en annan plats.

Hangouts Chat

  • Jag har en idé för en bot. Hur kommer jag igång?

    Vi har följande resurser tillgängliga för dig på sidan för utvecklare.

  • Hur interagerar detta med den äldre versionen av Hangouts, den som finns i Gmail?

    Classic Hangouts är fortfarande tillgängligt och är kompatibelt med Hangouts Chat.

  • Hur kan jag använda Chat direkt?

    Om du har G Suite nu är Chat kostnadsfritt. Klicka här och kom igång direkt.

Maskinvara för Hangouts Meet

  • Vad kostar paketet Hangouts Meet hardware? Vilka är specifikationerna?

    Paketet Hangouts Meet hardware säljs för 2 499 €. Paketet innehåller en ASUS Chromebox, en kamera, en kontroll och en högtalarmikrofon. Fullständig information om paketet och komponenterna finns på specifikationsdatabladet.

  • Går det att använda annan kringutrustning?

    Hangouts Meet hardware-paketet innehåller kringutrustning (till exempel en kamera och högtalarmikrofon) som har utformats för att ge bästa möjliga upplevelse. Om du vill använda annan kringutrustning kan du läsa mer i vårt kvalificeringsprogram för kringutrustning.

  • Hur fungerar Hangouts Meet hardware med Jamboard?

    Med Jamboard kan du samarbeta kreativt även när teamen är utspridda över hela världen. Du kan casta ett jam till en Hangout med några enkla tryck. Då kan alla deltagare se idéerna väckas till liv och till och med interagera via Jamboard-appen.

Kalkylark

  • Vilka formler finns det stöd för i Kalkylark?

    Kalkylark har stöd för cellformler som normalt finns i de flesta kalkylarkspaket för datorer. Formlerna kan användas för att skapa funktioner som ändrar data och beräknar strängar och siffror.

  • Kan jag använda kortkommandon i Kalkylark?

    Ja. Flera kortkommandon är tillgängliga i Kalkylark och de är alltid aktiverade. De liknar förmodligen många av de kortkommandon som du har använt tidigare.

  • Kan jag konvertera andra kalkylark till Kalkylark?

    Ja. Du kan konvertera flera olika filtyper till Kalkylark-format. Originalfilen påverkas inte.

Formulär

  • Behöver andra ha G Suite-konton för att kunna besvara formulär?

    Nej, alla kan besvara formulär.

  • Kan jag skapa ett slutet formulär som bara mitt företag kan ta del av?

    Ja. Delningsinställningarna för Formulär gör det enkelt att kontrollera vem som kan visa och redigera dina formulär.

  • Kan Formulär hantera ett stort antal svar?

    Ja. Formulär kan hantera lika mycket data som Kalkylark och Kalkylark kan hantera 2 miljoner dataceller. Det är en hel del data.

Presentationer

  • Vilken typ av funktioner finns i Presentationer?

    Du kan rita grafer och diagram, infoga objekt och former, formatera text och bilder, aktivera animeringar och mycket mer.

  • Kan jag konvertera befintliga presentationer till Google Presentationer?

    Ja. Du kan konvertera flera olika filtyper till Presentationer-format. Originalfilen påverkas inte.

  • Hur fungerar samredigering?

    Samredigering gör att flera personer kan arbeta med samma bild samtidigt. Med delningsinställningar kan du kontrollera vem som kan visa och redigera en bild och med versionshistoriken kan du återgå till tidigare versioner.

Sites

  • Kan utomstående personer få åtkomst till en företagswebbplats?

    Ja. Personer utanför företaget kan få åtkomst till din webbplats, även om de inte har ett G Suite-konto. Du kan också välja att begränsa åtkomsten via delningsinställningarna.

  • Kan jag fortfarande använda den tidigare versionen av Sites?

    Om företaget använder en tidigare version av Sites sker inget avbrott. Du kan fortsätta att redigera och dela dina webbplatser precis som innan.

  • Kan jag köpa en domän via Google?

    Google kan hjälpa dig att köpa en domän via en av våra domänvärdpartner. Under registreringen väljer du alternativet Köp en ny domän.Vi vägleder dig sedan genom processen för att hjälpa dig konfigurera G Suite för din nya domän.

App Maker

  • Hur kommer jag igång med App Maker?

    Läs våra utvecklardokument och vägledningen för att komma igång här.

  • Kan jag använda App Maker som EDU-kund?

    Visst kan du det! Administratören kan aktivera det för användarna från administratörskonsolen.

  • Vilken typ av support kan jag förvänta mig med App Maker?

    App Maker erbjuder teknisk support dygnet runt veckans alla dagar och samt servicenivålöften. Läs mer här.

Admin

  • Hur loggar jag in på administratörskonsolen?

    Du hittar administratörskonsolen på admin.google.com. Logga in genom att ange din e-postadress och ditt lösenord så öppnas konsolen.

  • Vad är användarkonton?

    Användarkonton ger personer ett namn och lösenord så att de kan logga in på G Suite. De får även en e-postadress. Du kan också skapa konton som ska användas som e-postlistor och ge användarna alternativa e-postadresser.

  • Kan jag ändra dataregioner efter organisationsenhet (OE)?

    Ja. Du kan dela upp var din data lagras efter OE. Det finns ingen gräns för hur många gånger du kan dela upp datalagringen eller begära att data flyttas. Läs mer

Arkiv

  • Vad är eDiscovery?

    Elektronisk identifiering, eDiscovery, är processen som omfattar att söka efter och hitta information i elektroniskt format. Den är användbar för juridiska frågor och förhindrar dataförlust vid personalomsättning.

  • Vad händer med informationen på borttagna konton?

    När du tar bort en användare försvinner även all information som finns på användarens konto från Google. Vi rekommenderar därför att du som regel inaktiverar Google-konton istället för att ta bort dem.

  • Hur köper jag G Suite med Arkiv?

    Arkiv ingår i utgåvorna G Suite Business och Enterprise. När du har startat din kostnadsfria provperiod av G Suite kan du välja och köpa en av de här utgåvorna från administratörskonsolen. Du kan även köpa genom att kontakta säljavdelningen.

Mobiltelefon

  • Medför mobilhantering ytterligare kostnader?

    Mobile Management ingår i G Suite eftersom säkerheten är viktig och vi vill se till att du har det skydd du behöver.

  • Fungerar mobilhantering på Android och iOS?

    Ja och ja. Administratörer kan tillämpa policyer i både Android och iOS så att medarbetarna kan välja den enhet de gillar bäst för att få jobbet gjort.

  • Hur kommer jag igång med mobilhantering?

    Registrera dig för en kostnadsfri testperiod på G Suite. Om du redan använder G Suite lär du dig hur du aktiverar Mobile Management från administratörskonsolen.

Prisinformation

  • Vad är skillnaderna mellan G Suite-utgåvorna?

    Det finns tre utgåvor för G Suite: Basic, Business och Enterprise. Basic har 30 GB lagringsutrymme per användare, Business erbjuder obegränsad lagring och arkivering och Enterprise inkluderar ytterligare avancerade kontroller och anpassningar. Du kan jämföra G Suites utgåvor om du vill veta mer.

  • Finns det en kostnadsfri testperiod för G Suite?

    Ja, vi erbjuder G Suite i 14 dagar till nya kunder. Registrera dig på några minuter och skapa konton för upp till tio personer i ditt team. Vi behöver dina faktureringsuppgifter för att konfigurera ditt konto, men du debiteras först när den kostnadsfria testperioden är över. Du kan avbryta när du vill. Om du ska få ut mesta möjliga av provperioden rekommenderar vi att du testar minst tre viktiga funktioner som du vill undersöka närmare, exempelvis samarbeta i dokument, starta ett videomöte i Hangouts Meet eller kolla Gmail från din mobila enhet.

  • Hur köper jag G Suite?

    Kom igång genom att registrera dig för G Suite online eller kontakta vårt säljteam. När du registrerar dig online börjar du automatiskt med en 14-dagars kostnadsfri testperiod. Vi behöver dina faktureringsuppgifter för att konfigurera ditt konto, men du debiteras först när den kostnadsfria testperioden är över. Du kan avbryta när du vill. Testperioden är begränsad till tio användare. Om du lägger till fler än tio användare under testperioden upphör den och du börjar debiteras.

  • Hur avslutar jag testperioden om jag beslutar mig för att inte köpa G Suite?

    Du kan avbryta din prenumeration när du vill i översikten för administratörskonsolen i avsnittet Fakturering. Om du avbryter under den kostnadsfria testperioden på 14 dagar debiteras du inte. Mer information finns i denna hjälpcenterartikel.

  • Vad kostar det att konfigurera och migrera till G Suite?

    Följ anvisningarna i vår konfigurationsguide och ställ in G Suite och migrera dina uppgifter utan ytterligare kostnad. Vårt supportteam hjälper dig vid behov. Om du vill att någon ska göra konfigurationen och migreringen åt ditt företag kontaktar du en Google-partner och tar reda på mer om de här tjänsterna och vad de kostar.

  • Vilka betalningsmetoder godkänner Google?

    Du kan betala för din G Suite-prenumeration med ett internationellt kreditkort. Google accepterar betalningar från Visa, MasterCard och American Express. På vissa platser kan du betala genom att göra uttag från ett bankkonto (kallas även autogiro).

  • Kan jag betala för G Suite under ett helt år direkt istället för månadsvis?

    Årsprenumerationer erbjuds enbart i vissa länder. Besök vår prissida och ta reda på om en årsprenumeration är möjlig i ditt land.

  • Hur definieras en användare när det handlar om priset?

    En användare definieras som en personlig e-postadress (namn@dittföretag.com). En användare kan ha flera e-postadresser genom att skapa e-postalias. E-postalias för grupper (som sales@dittföretag) räknas inte som användare. Du kan lägga till upp till 30 e-postalias för varje användare.

  • Om jag planerar att skapa e-postalias för grupper, räknas detta alias som en användare jag måste betala för? Hur många alias kan varje användare hantera?

    Nej. En användare kan ha flera e-postadresser genom att skapa e-postalias. Du kan lägga till upp till 30 e-postalias per användare.

  • Ingår en domän i G Suite?

    Nej. Kostnaden för en domän är separat från G Suite. När du registrerar dig ska du ange vilken domän du vill använda i företagets e-postadresser. Om du inte äger domänen ännu kan du köpa den från Google mot en extra avgift.

  • Hanterar Google flera valutor?

    Ja. När du har konfigurerat faktureringen väljer du ett land som du bedriver verksamhet i och en valuta som du vill betala med. Landet avgör vilka betalningsmetoder du kan använda. Välj land och valuta med omsorg eftersom du inte kan ändra dessa val senare.

Säkerhet

  • Hur skyddar Google min information och förhindrar obehörig åtkomst till min data?

    G Suite har hela tiden utvecklats med åtgärder för att förhindra unika hot för molnsystem. Googles standarder för prestanda och tillförlitlighet gäller företag, skolor och myndigheter världen över.
    Tekniken, skalan och smidigheten hos vår infrastruktur ger våra kunder unika förmåner. Våra datacenter är byggda med specialdesignade servrar och kör vårt eget operativsystem för säkerhet och prestanda. Eftersom Google kontrollerar hela maskinvarustacken kan vi snabbt bemöta hot som kan uppstå.
    Google har dedikerad säkerhetspersonal, inklusive några av världens främsta experter inom datorsäkerhet, som jobbar med att skydda din data. Precis som alla andra team på Google jobbar det här teamet ständigt med att hitta nya funktioner och göra framtiden säkrare, inte bara för Googles miljarder användare utan även för företagsorganisationer.
    Google har lång erfarenhet när det gäller att skydda användardata. Vi skyddar data både från intrång av utomstående och hot inifrån. Dessutom begränsar vi och övervakar noga all intern åtkomst till användardata. Det lilla antalet anställda som har åtkomst omfattas av stränga autentiseringsåtgärder, detaljerad registrering och aktivitetsgenomsökning så att vi kan identifiera otillåten åtkomst via logganalys.
    Det är den unika kombinationen av personer, teknik och flexibilitet som ser till att dina uppgifter är skyddade hos Google. Mer information finns i säkerhetsdokumentationen för G Suite.

  • Uppfyller G Suite mina efterlevnadskrav?

    Google utformade G Suite med mycket stränga sekretess- och säkerhetsstandarder, baserat på bästa praxis i branschen. Det hjälper våra kunder att uppfylla efterlevnadskraven. Google erbjuder starka avtal angående äganderätt till data, dataanvändning, säkerhet, insyn och ansvar.
    Google genomgår regelbundet flera granskningar som utförs av oberoende tredje parter. Dessa oberoende granskare undersöker kontrollerna som förekommer i våra datacenter, i infrastrukturen och verksamheten. Här är några exempel på dessa granskningar och standarder:
    SOC1™, (SSAE-16/ISAE-3402), SOC2™, SOC3™, ISO27001, ISO 27018:2014 and FedRAMP.
    Learn more about our certifications at Security and Trust.
    Många tjänster i G Suite följer även villkoren i HIPAA (U.S. Health Insurance Portability and Accountability Act).
    G Suite for Education kan användas i enlighet med lagar och förordningar som gäller för skolor.

  • Följer G Suite villkoren i HIPAA?

    G Suite stödjer kunders efterlevnad av HIPAA (U.S. Health Insurance Portability and Accountability Act), som reglerar skydd, användning och utlämning av skyddade hälsouppgifter (Protected Health Information, PHI). Kunder som omfattas av HIPAA och vill använda G Suite för bearbetning eller lagring av PHI kan undertecka ett tillägg för affärspartner med Google. Läs mer om efterlevnad av HIPAA med G Suite.

  • Hur svarar Google på myndigheters begäranden om data?

    Respekt för din integritet och datasäkerhet är helt grundläggande när Google tar fram data som svar på juridiska begäranden. När vi får en sådan begäran granskar vårt team begäran för att se till att den uppfyller de juridiska kraven och Googles policyer. I allmänhet måste begäran ske skriftligen, vara undertecknad av en behörig tjänsteman på myndigheten i fråga samt utfärdad enligt gällande lag för att vi ska kunna ta fram några uppgifter. Om vi anser att en begäran är för allmängiltig försöker vi avgränsa den. Mer information finns i Googles insynsrapport.

  • Krypterar Google min data?

    Grundläggande kunddata som överförs eller skapas i G Suite-tjänster krypteras i vila, enligt beskrivningen i artikeln i hjälpcentret.
    Krypteringen sker när den skrivs till en disk, utan att kunden behöver vidta någon åtgärd. Google krypterar data med särskilda krypteringsnycklar, även om den tillhör samma kund. Data krypteras med 128-bitars eller starkare AES (Advanced Encryption Standard).
    Google krypterar även grundläggande G Suite-data när den överförs, oavsett om överföringen sker via internet mellan kunden och Google eller inom Google från ett datacenter till ett annat. Vi krypterar data mellan Google och våra kunder med HTTPS med Forward Secrecy.

  • Måste jag använda verktyg från tredje part för att skydda min data hos Google?

    Google erbjuder de säkerhetsfunktioner som krävs för de flesta kunder direkt i G Suite. Med utgåvorna G Suite Business och Enterprise erbjuds ytterligare säkerhetsfunktioner, till exempel storskalig hantering av avancerad granskning i Drive och säkerhetsnycklar. I alla prenumerationer har G Suite-administratörer kontroll över systemkonfiguration och appar från en översikt via vår administratörskonsol – oavsett storleken på organisationen.
    Administratörer kan få tillgång till avancerade verktyg direkt, inklusive autentiseringsfunktioner som 2-stegsverifiering och enkel inloggning eller policyer för e-postsäkerhet som tillämpning av säker transport (TLS), IRM och DLP som kan konfigureras med några få klick.
    För kunder med större säkerhetsbehov än de funktioner som ingår i G Suite, har vi skapat en marknadsplats som utökar våra möjligheter.

  • Min organisation regleras av EU:s dataskyddsdirektiv. Kan jag använda G Suite?

    Ja. Google har en bred kundbas i Europa. Google tillhandahåller funktioner och avtalsbundna åtaganden för kunder som är särskilt framtagna för att de ska uppfylla kraven i EU:s dataskyddsdirektiv och rekommendationerna som tagits fram av artikel 29-gruppen. Google Apps erbjuder standardkontraktsklausuler från EU och ett tillägg för databearbetning. Dessutom bedöms G Suite vara lämpligt för användning med den brittiska regeringens säkerhetsprinciper ”OFFICIAL (inklusive OFFICIAL- SENSITIVE)”.

Konfiguration

  • Kan jag flytta mina gamla e-postmeddelanden, kalenderhändelser och kontakter till G Suite?

    Ja, du kan ta med din befintliga e-post, dina kontakter och din kalenderdata till G Suite. Du kan migrera data för dig själv och dina gruppmedlemmar eller så kan du låta ditt team migrera sin egen data. G Suite innehåller verktyg för att migrera data från Microsoft® Exchange eller Microsoft Office 365™, IBM® Notes® och andra e-postsystem.

  • Kommer jag att uppleva driftstopp under övergången?

    Du fortsätter att skicka/ta emot e-post som vanligt. Om du vill använda Gmail med G Suite konfigurerar du domänen (MX-poster) för att dirigera ditt e-postflöde till Googles e-postservrar. Det är som att göra en adressändring när du flyttar så att din post kommer till rätt ställe. När ändringen av MX-posterna träder i kraft (upp till 72 timmar) börjar du ta emot/skicka e-post via ditt G Suite-konto. Tills dess får du ta emot/skicka e-post via ditt gamla e-postsystem.

  • Påverkar den här övergången min nuvarande webbplats? Kan ni vara värd för min webbplats?

    Nej, den här övergången påverkar inte din nuvarande webbplats. När du konfigurerar G Suite krävs inga ändringar av din nuvarande webbvärd. G Suite är inte en webbvärd, men du kan läsa mer om Googles värdlösningar för webben via Google Cloud Platform.

  • Kan jag använda min egen domän med G Suite? Vad ska jag göra om jag inte har en befintlig domän?

    Du måste ha en domän om du ska kunna använda G Suite. Ditt domännamn visas efter www. i webbplatsens webbadress. Om du redan har en domän anger du den under registreringen. (Du blir ombedd att verifiera att du äger domänen.) Om du inte har en domän eller vill ha en annan kan du köpa en domän som du väljer (om en sådan är tillgänglig) från Google.

  • Kan någon konfigurera G Suite för mitt företag?

    Ja, du kan jobba med en G Suite-partner. Dessa erfarna IT-tjänsteföretag kan hjälpa dig att utvärdera, anpassa, distribuera och gå över till G Suite. De kan också erbjuda utbildning, datahantering och löpande support. Om du har frågor om konfigurationen av G Suite kan du även kontakta supporten för G Suite. Supportteamet är tillgängligt 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.
    Mer information om konfiguration, kommunikationsmallar och resurser för implementering och ändringshantering finns i Konfigurera webbplats.

Administration

  • Kan jag hantera mobila enheter med G Suite?

    Ja, du kan hantera organisationens mobila enheter med hjälp av Googles administratörskonsol utan behov av en lokal server för enhetshantering. Med Mobile Device Management går det att tillämpa enhetspolicyer på mobila enheter inom organisationen och utföra åtgärder som att fjärrensa användarnas mobila enheter.

  • Kan jag hantera flera domäner med G Suite?

    Om organisationen förvärvar ett nytt domännamn eller bedriver verksamhet på flera domäner kan du lägga till alla domäner på kontot utan extra kostnad. Användarna kan sedan ha identiteter på en eller flera av dina domäner och kan dela tjänster som en del av en enda organisation. Du hanterar alla domäner från samma administratörskonsol. Du lägger till en domän som en separat domän eller ett domänalias, beroende på hur du planerar att använda den.

  • Kan jag ge andra användare administratörsbehörighet?

    Ja. Oavsett vilken storlek din organisation har rekommenderar vi att du sprider ansvaret för hanteringen av användare och tjänster till ett utvalt antal betrodda användare. Du ger administratörsbehörighet till en användare genom att tilldela användaren en av de tillgängliga administratörsrollerna. En användare som får en roll har tillgång till administratörskonsolen. Du kan göra en användare till avancerad administratör som kan utföra alla uppgifter på administratörskonsolen. Du kan även tilldela en roll som begränsar vilka uppgifter administratören kan utföra. Du kan exempelvis tillåta dem att enbart skapa grupper, hantera tjänstinställningar eller återställa en användares lösenord.

  • Kan jag styra användarnas tillgång till vissa funktioner eller tjänster?

    Inledningsvis är de flesta tjänster påslagna för alla dina användare. Du kan använda administratörskonsolen för att slå av tjänster som du inte vill att andra ska använda, eller för att anpassa hur tjänster fungerar. Du kan välja att aktivera samma inställningar för alla eller tillämpa unika policyer på olika användare. Till exempel kan du aktivera Hangouts enbart för supportteamet eller bara ge marknadsavdelningen tillåtelse att dela offentliga Google-webbplatser.