Vanliga frågor för G Suite-användare

Har du en fråga om användningen av G Suite? Vi kan ha svaret!

Filtrera efter kategori

Allmänna frågor

De vanligaste allmänna frågorna

Vad gör G Suite annorlunda?

Fem områden gör G Suite unikt och därför har undersökningsföretaget Radicati utsett G Suite till den ledande aktören inom molnbaserad e-post för företag.

En pionjär inom molnteknik. Google är ett betrott namn och en branschledare när det gäller tillförlitlig molninfrastruktur.

Skapat för molnet. G Suite har utformats som en helt molnbaserad tjänst från grunden. Därför behöver IT-avdelningar inte ägna tid och pengar åt att underhålla datorkomponenter.

Ett komplett paket. Sviten omfattar lagring och delning av filer med Google Drive, samarbete i realtid med Google Dokument, videomöten med Hangouts och professionell e-post med Gmail, allt till ett pris.

Konsekvens och bekvämlighet. G Suite-användare får tillgång till samma funktioner på olika enheter, operativsystem och webbläsare och många medarbetare använder redan Googles produkter hemma.

Offlinesupport. Med Gmail, Kalender och Google Dokument kan användarna visa, redigera och skapa innehåll när de inte är på internet. Innehållet synkroniseras automatiskt när de återansluter.

Varför ska jag betala för G Suite när Google erbjuder liknande produkter gratis?

Med G Suite får du ett antal ytterligare företagstjänster som inte ingår i den kostnadsfria konsumentprodukten, däribland: professionell e-post till din domän, extra lagringsutrymme på Gmail och Drive, telefon- och e-postsupport 24/7, 99,9 % garanterad drifttid, kompatibilitet med Microsoft Outlook, utökade säkerhetsfunktioner och full administration av alla användarkonton.

Hur fungerar prissättning och fakturering?

När du registrerar dig för G Suite får du automatiskt en 14-dagars testperiod för upp till tio användare. Det är viktigt att du konfigurerar en fakturerings- och betalningsplan innan testperioden löper ut för att du ska vara säker på att slippa avbrott i tjänsten. G Suite kostar 4 EUR per användare och månad eller 40 EUR per användare och år för företag i alla storlekar. G Suite med obegränsat lagringsutrymme och Arkiv kostar ytterligare 4 EUR per användare och månad. Du kan välja mellan två faktureringsalternativ. Med den flexibla prenumerationen kan du lägga till och ta bort användarkonton när som helst. Du betalar endast för din användning av tjänsten under månaden. Du faktureras månadsvis. Med årsavgift registrerar du dig för G Suite under ett helt år och får ett rabatterat pris. Du kan lägga till fler användare när som helst. Du debiteras månadsvis för en del av årsprenumerationen.

Om jag bara vill ha en av produkterna, måste jag då köpa hela sviten?

Ja. G Suite är utformat som en helhetslösning med integrerade verktyg som fungerar sömlöst tillsammans. Till exempel kan du få ett meddelande i Gmail och omedelbart göra om det till en kalenderhändelse. När du kommenterar något i Dokument, Kalkylark eller Presentationer får alla medarbetare automatiskt e-postmeddelanden. Med ett enda klick kan du starta ett Hangouts-videomöte från inkorgen eller kalendern. När dessa verktyg används som ett komplett paket förbättras produktiviteten samtidigt som ditt företag får ut maximalt värde. Du får dock gärna köpa sviten och enbart använda dig av de tjänster du väljer.

Är G Suite kompatibelt med den e-postklient jag använder i dag?

Utöver åtkomst till e-posten i G Suite via Gmails webbgränssnitt, kan du skicka och ta emot e-post från din favoritklient. Beroende på klienten kan du använda e-postprotokollet IMAP eller POP. Om du byter till G Suite från Microsoft Exchange eller någon annan Outlook-tjänst kan du använda G Suite Sync. Detta är ett pluginprogram för Outlook 2003, 2007, 2010 eller 2013 som gör att du kan använda Outlook för att hantera e-post, kalender och kontakter i G Suite tillsammans med anteckningar, uppgifter och journalposter i Outlook.

Kan jag byta ut mitt nuvarande program mot Google Dokument, Kalkylark och Presentationer?

Vi har märkt att många av våra kunder kan göra sig av med sina befintliga produktivitetsprogram och enbart använda sig av Google Dokument, Kalkylark och Presentationer. Dokument, Kalkylark och Presentationer är produktivitetsverktyg som låter dig skapa olika typer av filer, inklusive textdokument, kalkylark och presentationer. Du kan arbeta med dem i realtid tillsammans med andra personer och lagra dem online på Google Drive. De ingår i G Suite och fungerar på alla enheter. Till skillnad från traditionella skrivbordsprogram finns det ingen mjukvara att installera. De är kompatibla med filer som skapats i andra program, till exempel Microsoft Office.

Kan jag få en domän via G Suite? Eller använda Google Apps som värd för min hemsida?

Ja. När du registrerar dig för G Suite, kan du köpa en ny domän hos en av våra domänvärdpartner. När domänen har köpts konfigurerar vi automatiskt Gmail för domänen och ger dig full kontroll över domänens inställningar.

G Suite agerar inte som värd för webbplatser, men vi har samarbetat med företag som erbjuder värd- och andra webbplatstjänstersom enkelt kan integreras med G Suite.

Tillbaka till början

De vanligaste allmänna frågorna

Vad gör G Suite annorlunda?

Fem områden gör G Suite unikt och därför har undersökningsföretaget Radicati utsett G Suite till den ledande aktören inom molnbaserad e-post för företag.

En pionjär inom molnteknik. Google är ett betrott namn och en branschledare när det gäller tillförlitlig molninfrastruktur.

Skapat för molnet. G Suite har utformats som en helt molnbaserad tjänst från grunden. Därför behöver IT-avdelningar inte ägna tid och pengar åt att underhålla datorkomponenter.

Ett komplett paket. Sviten omfattar lagring och delning av filer med Google Drive, samarbete i realtid med Google Dokument, videomöten med Hangouts och professionell e-post med Gmail, allt till ett pris.

Konsekvens och bekvämlighet. G Suite-användare får tillgång till samma funktioner på olika enheter, operativsystem och webbläsare och många medarbetare använder redan Googles produkter hemma.

Offlinesupport. Med Gmail, Kalender och Google Dokument kan användarna visa, redigera och skapa innehåll när de inte är på internet. Innehållet synkroniseras automatiskt när de återansluter.

Varför ska jag betala för G Suite när Google erbjuder liknande produkter gratis?

Med G Suite får du ett antal ytterligare företagstjänster som inte ingår i den kostnadsfria konsumentprodukten, däribland: professionell e-post till din domän, extra lagringsutrymme på Gmail och Drive, telefon- och e-postsupport 24/7, 99,9 % garanterad drifttid, kompatibilitet med Microsoft Outlook, utökade säkerhetsfunktioner och full administration av alla användarkonton.

Hur fungerar prissättning och fakturering?

När du registrerar dig för G Suite får du automatiskt en 14-dagars testperiod för upp till tio användare. Det är viktigt att du konfigurerar en fakturerings- och betalningsplan innan testperioden löper ut för att du ska vara säker på att slippa avbrott i tjänsten. G Suite kostar 4 EUR per användare och månad eller 40 EUR per användare och år för företag i alla storlekar. G Suite med obegränsat lagringsutrymme och Arkiv kostar ytterligare 4 EUR per användare och månad. Du kan välja mellan två faktureringsalternativ. Med den flexibla prenumerationen kan du lägga till och ta bort användarkonton när som helst. Du betalar endast för din användning av tjänsten under månaden. Du faktureras månadsvis. Med årsavgift registrerar du dig för G Suite under ett helt år och får ett rabatterat pris. Du kan lägga till fler användare när som helst. Du debiteras månadsvis för en del av årsprenumerationen.

Om jag bara vill ha en av produkterna, måste jag då köpa hela sviten?

Ja. G Suite är utformat som en helhetslösning med integrerade verktyg som fungerar sömlöst tillsammans. Till exempel kan du få ett meddelande i Gmail och omedelbart göra om det till en kalenderhändelse. När du kommenterar något i Dokument, Kalkylark eller Presentationer får alla medarbetare automatiskt e-postmeddelanden. Med ett enda klick kan du starta ett Hangouts-videomöte från inkorgen eller kalendern. När dessa verktyg används som ett komplett paket förbättras produktiviteten samtidigt som ditt företag får ut maximalt värde. Du får dock gärna köpa sviten och enbart använda dig av de tjänster du väljer.

Är G Suite kompatibelt med den e-postklient jag använder i dag?

Utöver åtkomst till e-posten i G Suite via Gmails webbgränssnitt, kan du skicka och ta emot e-post från din favoritklient. Beroende på klienten kan du använda e-postprotokollet IMAP eller POP. Om du byter till G Suite från Microsoft Exchange eller någon annan Outlook-tjänst kan du använda G Suite Sync. Detta är ett pluginprogram för Outlook 2003, 2007, 2010 eller 2013 som gör att du kan använda Outlook för att hantera e-post, kalender och kontakter i G Suite tillsammans med anteckningar, uppgifter och journalposter i Outlook.

Kan jag byta ut mitt nuvarande program mot Google Dokument, Kalkylark och Presentationer?

Vi har märkt att många av våra kunder kan göra sig av med sina befintliga produktivitetsprogram och enbart använda sig av Google Dokument, Kalkylark och Presentationer. Dokument, Kalkylark och Presentationer är produktivitetsverktyg som låter dig skapa olika typer av filer, inklusive textdokument, kalkylark och presentationer. Du kan arbeta med dem i realtid tillsammans med andra personer och lagra dem online på Google Drive. De ingår i G Suite och fungerar på alla enheter. Till skillnad från traditionella skrivbordsprogram finns det ingen mjukvara att installera. De är kompatibla med filer som skapats i andra program, till exempel Microsoft Office.

Kan jag få en domän via G Suite? Eller använda Google Apps som värd för min hemsida?

Ja. När du registrerar dig för G Suite, kan du köpa en ny domän hos en av våra domänvärdpartner. När domänen har köpts konfigurerar vi automatiskt Gmail för domänen och ger dig full kontroll över domänens inställningar.

G Suite agerar inte som värd för webbplatser, men vi har samarbetat med företag som erbjuder värd- och andra webbplatstjänstersom enkelt kan integreras med G Suite.

Har du fortfarande frågor?

Kontakta oss